مراحل صفر تا صد روند ترخیص کالا و تعرفه آن در سال ۱۴۰۳

مراحل صفر تا صد روند ترخیص کالا و تعرفه آن در سال ۱۴۰۳

از روند ترخیص کالا چه می‌دانید؟ آیا تا به حال برای ترخیص کالاهای خود از گمرک به مشکل خورده اید؟ چگونه توانستید به بهترین شکل مسیر را طی کنید؟ برخی از تاجران می‌گویند که برخی محموله ها آسان و برخی دیگر سخت تر ترخیص می‌شود و یا حتی بعضی از کالاها بسیار طول می‌کشد تا آزاد شوند. اما راه حل تمام این فرایندها یک چیز است! وجود یک شرکت تجاری معتبر و متخصص؟! زمانی که یک کشور دریابد به کالایی بیشتر از حد توان تولیدش نیاز دارد و یا حتی تولید آن میسر نباشد، واردات و صاردات کالا شکل می‌گیرد که یک راه به صرفه و بسیار سودآور است. پس از مراحل واردات نوبت به ترخیص کالا می‌رسد که بدون وجود ترخیص کار ماهر ممکن است کالا ماه ها درون گمرک باقی بماند که این اصلا به نفع شخص خریدار و تاجر نیست. در ادامه صفر تا صد روند ترخیص کالا را بازگو خواهیم کرد.

راه حل اصلی برای ترخیص کالا!

ترخیص کالا چیست؟ به طور حتم اگر در امور گمرکی فعال باشید نام این فرایند به گوشتان خورده است و همواره با آن سر و کار داشته اید. اما برای درک بیشتر بهتر است بدانید که ترخیص کالا به آزادسازی محموله ها از گمرک گفته می‌شود. در واقع پس از واردات، کالاها درون انبارهای وسیع گمرک نگهداری می‌شوند تا روند ترخیص آن ها انجام شود و زمان آزادسازی برسد. پس از آن کالاها به صاحب اصلی خود تحویل داده می‌شود.

ترخیص کار کیست؟

فرد ترخیص کار تنها شخصی است که می‌تواند کالای شما را آزاد کند. اگرچه که شما نیز می‌توانید برای این امر اقدام کنید. اما به چند نکته توجه کنید!

  • باید دارای کارت بازرگانی باشید.
  • باید از فرایند و مراحل موجود آگاهی کامل داشته باشید.
  • از هزینه ها به طور دقیق اطلاعات داشته باشید.
  • باید بدانید چه مجوزات، اسناد و مدارکی برای این فرایند نیاز است.
  • از پیچیدگی های آن سردربیاورید تا متحمل ضرر نشوید.

تمام نکاتی که در بالا گفته شد تنها گوشه ای از فرایند ترخیص کالا بود. پیشنهاد ما به شما این است از ترخیص کار ماهر استفاده کنید. این شخص به نمایندگی از شما تمام کالاها را در سریعترین زمان ممکن و با ایمنی بالا ترخیص می‌کند و دیگر حتی نیاز نیست که از تمام مراحل امور گمرکی آگاهی داشته باشید. این شخص تمام امور را به خوبی انجام داده و با نتیجه خوب کار را ارائه می‌دهد.

مدارک ضروری برای ترخیص کالا

مدارک ضروری برای ترخیص کالا

مدارک جزئی از شرایط و قوانین گمرکی به حساب می‌آیند زیرا با وجود آن ها هویت صاحب کالا و هویت خود  کالا مشخص می‌شود. مدارک مرتبط به ترخیص کالا اعم از موارد زیر می‌باشد:

۱. مدارک مربوط به نماینده صاحب کالا

  • دفترچه بیمه
  • اصل و کپی کارت ملی
  • اصل وکالت نامه محضری
  • معرفی نامه

۲. مدارک مربوط به صاحب کالا

  • کپی از تمامی صفحات کارت بازرگانی
  • کپی کارت ملی
  • کارت بازرگانی
  • اصل کارت ملی

۳. مدارک مرتبط به کالا:

ترخیصیه، قبض انبار، بارنامه: شامل تعداد و علامت کالا، گواهینامه استاندارد، مجوزهای قانونی، گواهی بازرسی، تعداد کانتینر، ناخالصی های کالا و بسته ها، پروفرما (مشخصات کالا)، فهرست عدل بندی، گواهی مبدا،ثبت سفارش بازرگانی، بیمه نامه.

یک راه سریع برای ترخیص کالا

یک راه سریع برای ترخیص کالا

ترخیص کالا به تنهایی دارای مراحل بسیار پیچیده ای است که زمان بر نیز هست. و با داشتن هزینه مخصوص برای هر مرحله این روند سخت تر نیز می‌شود زیرا برای هر کالا قیمت متفاوت است و هزینه ها متغیر می‌باشد به همین خاطر اطلاع از این شرایط امری واجب است که تنها ترخیص کار از آن آگاه است و به راحتی می‌تواند این سد را بشکند و با موفقیت مسیر را طی نموده و به اتمام رساند. به همین خاطر اگر می‌خواهید کالای خود را به سرعت آزاد کنید یک ترخیص کار بگیرید. با استخدام کردن ترخیص کار و مراجعه به یک شرکت تجاری متعبر و با سابقه درخشان زمان ترخیص کالای خود را به حداقل برسانید.

دسته بندی کالاهای گمرکی

کالاها در تمامی فرایندها اعم از واردات، صادرات، ترخیص کالا و … تحت بازرسی ماموران گمرک قرا می‌گیرند و طبق قوانین هر کشور برخی کالاها ممنوع و برخی دیگر مجاز هستند. همچنین گمرک دارای رویه هایی اعم از موارد زیر می‌باشد:

  1. رویه کالای ورودی
  2. رویه وسایل نقلیه برای مقاصد تجاری
  3. رویه انتقالی
  4. رویه کابوتاژ
  5. رویه پیک سیاسی و بسته های پست سیاسی
  6. رویه مرسولات پست بین المللی
  7. رویه فروشگاههای آزاد
  8. رویه کالای صدوری
  9. رویه کالای مسافری

در ادامه به دسته بندی کالاها در گمرک می‌پردازیم:

کالای مجاز: این کالاها نیاز به مجوز خاصی ندارد و در بازرسی حساسیت زیادی روی آن نشان داده نمی‌شود.

کالای مشروط: این کالاها جز کالاهای مهم محسوب می‌شوند زیرا ممکن است خراب شوند و یا آسیب ببینند به همین خاطر با ارائه مجوزات خاص تنها می‌توانند تاییدیه بگیرند.

کالای ممنوع: این کالا غیرقانونی تلقی شده و اجازه ورود به کشور را ندارد. مانند مشروبات الکلی و مواد مخدر

 11 مرحله برای ترخیص کالا

  1. تحویل اسناد توسط مشتری
  2. دریافت مجوزهایی مانند ثبت سفارش، کالای خاص، گرفتن معافیت برای تولیدکننده های ایرانی، اقلام خاصی که دارای معافیت گمرک می باشند.
  3. دور اظهاری و پرینت آن
  4. اخذ شماره کوتاژ و احراز هویت
  5. صدور تاییدیه از کارشناس و ارسال آن به صندوق و واریز هزینه ها به بانک
  6. مجوز بارگیری
  7. تسویه انبارداری و پرداخت هزینه های آن
  8. انجام دوباره بارگیری و بازرسی توسط کارشناس خروجی
  9. تحویل صورتحساب توسط بخش ترخیص به مالی
  10. ارسال صورتحساب از امور مالی به مشتری و تحویل کالا در محل
  11. تعیین مسیر: دارای سه بخش سبز، زرد و قرمز است.

تعرفه گمرکی ترخیص کالا در سال ۱۴۰۳

هزینه ترخیص کالا از گذشته تا به حال به کالاها و شرایط آن بستگی داشته است. هر کالا دارای قیمت و هزینه های خاص خود است و سپس تعداد و حجم محموله در هزینه آن دخیل است. هزینه هایی که برای ترخیص کالا محاسبه می‌شود در ادامه برای شما آورده شده است:

  • محاسبه۴% گمرکی+۳% ارزش افزوده
  • هزینه های ثبت سفارش
  • وزارت راه
  • هزینه های قبض انبار و ترخیصیه
  • هزینه های بارگیری و فله چینی
  • هزینه های بندری (تخلیه و بارگیری و انبارداری
  • هزینه های ورودی
  • تعداد و نوع کالا
  • عوارض و وزن کالاها و مدت ماندگاری در انبارها

برای استعلام هزینه گمرک و اطلاع از تعرفه های ۱۴۰۳ باید با مراکز معتبر هماهنگ باشید و یا به طور دائم به گمرک سر بزنید تا لیست قیمت های جدید را دریافت کنید. با نوسانات موجود در بازار و تورم هیچ قیمت ثابتی مشخص نیست از این رو باید استعلام لحظه ای بگیرید. گروه تجاری آربی با داشتن بهترین نیروی متخصص توانسته است از کالاهای تاجران به نحو احسن محافظت کند و آن ها را در موعد خود به مقصد رساند.

اگر می‌خواهید یک ترخیص کالای عالی داشته باشید و کالاهای خود را از گمرک آزاد کنید تا زیاد در انبارها نمانند باید ترخیص کار ماهر استخدام کنید و یا با شرکت در این زمینه ها هماهنگ باشید تا بهترین مسیر را برای شما به ارمغان آورند.