طرز تهیه کلم پلو شیرازی لذیذ و خوشمزه

طرز تهیه کلم پلو شیرازی لذیذ و خوشمزه

هرآنچه که باید درباره طرز تهیه کلم پلو شیرازی بدانید

شیراز، شهری که در طول زمان با افتخار به نام “پارادایس ایران” شناخته می‌شود، جایی است که تاریخ، هنر و آشپزی با هم به رقص درآمده و یک داستان جذاب را روایت می‌کند.

در خیابان‌های پرپیچ و خم این شهر، بوی خوشمزه‌ی کلم پلو شیرازی، آشپزی خانگی را به یک هنر تبدیل کرده است. این غذای سنتی که پختن آن به تدریج در تمام شهرهای ایران گسترش یافته، امروزه به یک نماد از فرهنگ و هنر آشپزی این منطقه تبدیل شده است.

این مقاله توسط گروه آشپزی اقتصاد کلان نگارش شده است و در آن سرنوشتی از قلب شیراز به دل خانه‌های شما می‌آید. با هم به کاخ طعم‌ها و بوهای شیرین شیراز سفر کنیم و طرز تهیه کلم پلو را به شیوه‌ای جذاب و آسان به شما آموزش می‌دهیم. آماده‌اید برای سفری به دنیای لذت‌‌بخش آشپزی شیراز با ما همراه باشید!؟

مواد لازم برای تهیه کلم پلو شیرازی؛ وعده ۴ نفره

  • برنج: ۴ پیمانه
  • کلم برگ: ۱ عدد
  • پیاز: ۱ عدد بزرگ یا دو عدد کوچک
  • گوشت چرخ شده: ۴۰۰ گرم
  • سبزی پلویی: ۲۵۰ تا ۳۰۰ گرم
  • نمک: به مقدار کافی
  • زرد چوبه: ۲ قاشق چایخوری
  • فلفل سیاه: به مقدار کافی
  • زعفران دم کشیده: ۲ قاشق چایخوری

طرز تهیه کلم پلو شیرازی

برای تهیه کلم پلو شیرازی خوشمزه، باید مراحل زیر را گام به گام انجام دهید تا به نهایت طعم و مزه برسید.

۱. خیساندن برنج

برای شروع پختن کلم پلو شیرازی، ابتدا بهتر است که برنج را خیس کنید. برای این کار اول باید چند مرتبه برنج را بشویید. سپس بگذارید مقداری آب داخل ظرف برنج باقی بماند و دو قاشق چایخوری هم نمک داخل آب بریزید و هم بزنید. این مخلوط را به مدت چند دقیقه به حال خود رها کنید و وارد مرحله بعدی شوید.

۲. آماده‌سازی کلم

در این مرحله، کلم را خوب بشویید و سپس خرد کنید. بهترین ابعاد مناسب برای کلم، خرد کردن آن به اندازه چیپس خلالی است، اما با این حال شما می‌توانید کلم را در ابعاد دلخواه خود، خرد نمایید.

۳. سرخ کردن کلم

در این مرحله از تهیه کلم پلو شیرازی، یک ماهیتابه مناسب را انتخاب کرده و داخل ۲ قاشق غذاخوری روغن بریزید. پس از گرم شدن روغن، کلم‌های خرد شده را به آن اضافه نمایید. تفت دادن کلم را تا جایی ادامه دهید که آب کلم تبخیر و حجم آن کاهش پیدا کند.

۴. درست کردن گوشت قلقلی

یکی از مراحل حساس در زمان تهیه کلم پلو شیرازی، تهیه گوشت قلقلی است، زیرا باید به گونه‌ای آماده شود که در زمان سرخ کردن وا نرود. برای انجام این مرحله، ۱ عدد پیاز بزرگ را به کمک رنده ریز و یا میکسر کاملا خرد کنید، زیرا پیاز باید به حالت پوره در بیاید.

سپس، آب پیاز را به‌طور کامل بگیرید. این کار تکنیکی است که برای وا نرفتن گوشت چرخ کرده از آن استفاده می‌شود. در نهایت، پیاز را به همراه، ۲ قاشق غذاخوری زردچوبه، مقدار کافی نمک و فلفل (سیاه یا قرمز) به گوشت چرخ کرده اضافه نمایید.

کلم پلو شیرازی

۵. ورز دادن و سرخ کردن گوشت قلقلی کلم پلو شیرازی

برای جلوگیری از وا رفتن گوشت چرخ کرده در زمان سرخ شدن، باید آن را حداقل به مدت ۴ دقیقه ورز دهید تا ترکیبات اضافه شده به آن نیز به خوبی مخلوط شوند. اگر بعد از ورز دادن احساس کردید که گوشت، هنوز هم شل و وا رفته است، می‌توانید به آن آرد نخودچی اضافه کنید تا به خوبی خود را بگیرد.

پس از ورز دادن گوشت، باید آن‌ها را قلقلی کنید و سپس ماهیتابه نچسب را با مقدار کافی روغن بر روی گاز قرار دهید. دقت کنید که قبل از ریختن گوشت‌های قلقلی داخل ماهیتابه، روغن به خوبی داغ شده باشد. این کار باعث می‌شود که گوشت‌ها به کف ماهیتابه نچسبند و به خوبی سرخ شوند.

۶. طبخ برنج برای کلم پلو شیرازی

برای اینکه کلم پلو شیرازی شما، شکلی مجلسی داشته باشد، بهتر است که به جای تهیه کته از روش برنج آب‌کشی شده  استفاده کنید. در این صورت، برنجی که از قبل خیس کرده‌اید را به همراه سبزی پلویی داخل قابله با آب در حال جوشیدن بریزید. اجازه دهید برنج ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در شعله ملایم با آب بجوشد.

۷. اضافه کردن کلم به پلو

در این مرحله از پختن کلم پلو شیرازی، برنج آبکشی شده را به صورت لایه‌های نازک داخل قابلمه بریزید و بر روی هر لایه نیز چند قاشق کلم قرار دهید. سپس قابلمه را بر روی اجاق گاز گذاشته و اجازه دهید کلم به خوبی پخته شود و پلو کاملا دم بکشد.

۸. اضافه کردن گوشت چرخ کرده

برای اضافه کردن گوشت چرخ کرده به کلم پلو شیرازی دو راه وجود دارد که با توجه به سلیقه و ذائقه شخصی‌تان، می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

اولین راه این است که اگر تمایل دارید گوشت همراه با پلو و کلم پخته شود، زمان اضافه کردن کلم، گوشت قلقلی را نیز به صورت لایه لایه زیر برنج قرار دهید، تا همه ترکیبات با همدیگر پخته شوند.

دومین روش این است که گوشت قلقلی را پس از دم کشیدن پلو در هنگام سرو غذا، کنار آن قرار دهید. زمانی که کلم پلو شیرازی را برای یک مناسبت خاص یا مهمانی تهیه می‌کنید، برای افزایش زیبایی غذا، به شما پیشنهاد می‌کنیم که از روش دوم استفاده نمایید.

ترفندهایی که کلم پلو شیرازی را خوشمزه‌تر می‌کند

ترفندهایی که مزه کلم پلو شیرازی را دوچندان می‌کند

۱. یکی از ادویه‌هایی که به صورت سلیقه‌ای می‌توانید به کلم پلو شیرازی اضافه کنید، گرد لیمو عمانی است. این ادویه به پلوی شما طعم بسیار دلچسبی خواهد بخشید، اما چون اضافه کردن کاملا سلیقه‌ای است، در دستورالعمل پخت اصلی ذکر نشده است.

۲. زمان تهیه کلم پلو شیرازی، سبزی معطری که به پلو اضافه می‌شود، در طعم و مزه آن تاثیر قابل توجهی دارد. توصیه می‌کنیم نسبت سبزی‌های پلو را به خوبی رعایت کنید و برای جلوگیری از تلخ شدن پلو، ترخون کمتری مصرف نمایید.

۳. اگر زمان کافی دارید، می‌توانید برای اینکه گوشت چرخ کرده به خوبی سفت شود، قبل از قلقلی کردن، آن را به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در یخچال قرار دهید.

۴. برای اینکه پلوی شما شفته نشود، بهتر است که آن را کال‌تر از حالت‌های همیشگی از آب جوش خارج نمایید.

طرز تهیه کلم پلو

۵. از آنجایی که گوشت گوسفندی چربی بیشتری دارد، در صورت استفاده از آن برای تهیه کلم پلو شیرازی، حجم بیشتری از گوشت را برای قلقلی کردن استفاده نمایید. زیرا گوشت گوسفندی در حین سرخ شدن کوچکتر از حالت خام خواهد شد.

۶. برای اینکه طعم و لذت خوردن کلم پلو شیرازی دوچندان شود، می‌توانید از کنار غذاهایی مانند، ترشی و سالاد شیرازی استفاده کنید. این کار سفره شما را نیز رنگین‌تر خواهد کرد.

۷. برای تهیه کلم پلو شیرازی لزومی ندارد که حتما از گوشت قلقلی استفاده نمایید و به‌جای آن می‌توانید گوشت قیمه‌ای را جایگزین کنید. تنها نکته‌ای که در اینجا وجود دارد این است که پختن گوشت قیمه‌ای اندکی بیشتر از گوشت قلقی زمان می‌برد. برای این‌کار شما باید پیاز را به‌صورت نگینی خرد کنید و پس از اینکه سرخ شد، گوشت‌های قیمه‌ای را به آن اضافه کرده و در روغن تفت دهید. در نهایت یک لیوان آب روی این ترکیب ریخته و اجازه دهید گوشت به خوبی بپزید.

سخن پایانی

در پایان این سفر خوشمزه باید به شما یادآوری کنیم که خلاقیت و سلایق خود را دست کم نگیرید. شما می‌توانید با اضافه کردن ادویه‌ها و مواد غذایی دیگر مزه‌های فوق‌العاده‌ای را خلق کنید. شما می‌توانید این غذا را در جمع خانواده، دوستان و حتی در ضیافت‌ها و مهمانی‌ها سرو کرده و لحظات خوشمزه و در عین حال خاطره‌انگیزی را برای عزیزان خود رقم بزنید.