بلاک چین چیست؟ همه چیز در مورد فناوری Blockchain

بلاک چین چیست؟ همه چیز در مورد فناوری Blockchain

اقتصاد کلان: بلاک چین یک پایگاه داده دیجیتالی از تراکنش ها است که توسط شبکه ای از سرورهای رایانه نگهداری می شود، که همگی می توانند به راحتی محتوای پایگاه داده را تأیید کنند به گونه ای که هک یا تغییر این پایگاه داده امری دشوار خواهد بود.

هر کدام از این کاربران، که گره نامیده می شوند، یک کپی از پایگاه داده بلاک‌چین (که به آن دفتر کل دیجیتال نیز گفته می شود) را ذخیره می کنند.

هر ورودی جدید به این دفتر کل دیجیتال باید ابتدا قبل از اضافه شدن به Blockchain مورد توافق قرار گیرد. هر بلوکی که روی آن توافق نشده باشد به بلاکچین اضافه نخواهد شد.

پس از اضافه شدن نیز نسخه جدید دفتر کل دیجیتال به همه گره ها ارسال می گردد. از آنجایی که دفتر کل دیجیتال توسط همه گره ها نگهداری می شود، هر گونه دستکاری در بلاک‌چین و همچنین بازگشت به حالت قبل دشوار می باشند.

این فناوری به گونه ای توسعه داده شده است که دو طرف بتوانند مستقیماً با یکدیگر البته در ارتباط باشند. در واقع این ارتباط بدون نیاز به شخص ثالث برقرار می شود.

کاربردهای بلاک چین چیست؟

بلاک چین در حال حاضر بیشتر در شبکه های ارزهای دیجیتال استفاده می شود. این فناوری با ظهور بیت کوین رایج شد، اما توسط همه ارزهای دیجیتال برای اطمینان از امنیت و شفافیت به کار می رود.

سایر ارزهای دیجیتال مانند اتریوم با افزودن ویژگی هایی مانند قرارداد های هوشمند و برنامه های غیرمتمرکز (DApps) تغییراتی در شبکه بلاکچین خود ایجاد کرده اند.

Blockchain ها همچنین می توانند برای اهداف مختلفی مانند صدور و نگهداری عناوین و سوابق املاک و مستغلات، نگهداری سوابق پزشکی، ردیابی محصولات، دام و دارو در سراسر زنجیره تامین، تایید مالکیت یا اعتبار دارایی ها یا حقوق، امور مالی تجارت و حتی مکانیسم های رای دادن نیز موثر واقع شوند.

بلاک چین در حال حاضر بیشتر در شبکه های ارزهای دیجیتال استفاده می شود. این فناوری با ظهور بیت کوین رایج شد.

۴ ویژگی کلیدی فناوری بلاک چین

  1. امنیت: فناوری بلاک چین به دلیل امنیت بی نظیرش مورد تحسین قرار گرفته است. داده ها در یک دفتر کل غیرمتمرکز ذخیره می شوند. این امر دستکاری آنها را برای عوامل مخرب تقریباً غیرممکن می کند. در عصری که با تهدیدات سایبری همراه می باشد، این ویژگی به تنهایی زنجیره بلوکی را به یک انتخاب قابل اعتماد برای حفاظت از اطلاعات حساس تبدیل کرده است.
  2. شفافیت و ردیابی: Blockchain مبتنی بر اصل شفافیت می باشد. هر تراکنش در یک دفتر کل غیرقابل تغییر ثبت می شود که برای همه طرف های مربوطه قابل دسترسی است. این سطح از شفافیت نه تنها تقلب را کاهش می دهد، بلکه اعتماد را در میان شرکت کنندگان در یک شبکه می تواند افزایش دهد.
  3. سرعت و کارایی: تراکنش‌های مالی سنتی می‌توانند کند باشند، به ویژه زمانی که با واسطه های متعددی همراه گردند. بلاک‌چین نیاز به واسطه ها را از بین می برد و در نتیجه تراکنش ها سریع تر و مقرون به صرفه تر انجام می شوند. این سرعت در دنیای تجاری پرشتاب امروزی بسیار مهم است.
  4. دسترسی جهانی: Blockchain فراتر از مرز های جغرافیایی عمل می کند. این به کسب و کارها امکان می دهد تا به راحتی در سطح جهانی معامله کنند. همچنین موانع مربوط به تبدیل ارز و مقررات بین المللی را از بین ببرند. این ویژگی فرصت های جدیدی را برای رشد ارائه می دهد.
فناوری بلاک چین به دلیل امنیت بی نظیرش مورد تحسین قرار گرفته است. داده ها در یک دفتر کل غیرمتمرکز ذخیره می شوند.

مزایای بلاک چین

مزایای بلاک‌چین عبارتند از:

  • هزینه های کمتر: بلاک چین هزینه های عملیاتی را کاهش می دهد.
  • سرعت: هم پول و هم داده ها با فناوری بلاکچین سریعتر منتقل می شوند.
  • قراردادهای دیجیتال: بلاکچین اجرای خودکار قراردادهای هوشمند یا دیجیتال را امکان پذیر می کند که در کدهای رایانه ای تعبیه شده اند و توسط بسیاری از مشاغل استفاده می شوند.
  • امنیت: تغییر داده‌ها در یک بلوک برای کاربران دشوار است. از این رو Blockchain یک سیستم امن برای ذخیره، ردیابی و تجارت دارایی ها و اطلاعات ایجاد می کند.
  • نوآوری: از آنجایی که مقررات کمی در مورد فناوری بلاک چین وجود دارند، صاحب یک کسب و کار می تواند مدل های کسب و کار جدیدی را بدون محدودیت هایی ابداع نماید که مقررات اعمال می کنند.

معایب بلاک چین

برخی از معایب بلاک‌چین عبارتند از:

عدم شفافیت: عدم شفافیت آشکار و پاسخگویی در هنگام استفاده از فناوری بلاک‌چین یکی از معایب مهم این فناوری هستند. کاربران شبکه می توانند اطلاعات شناسایی شان را ارائه نکنند و برای ناشناس ماندن از نام مستعار استفاده نمایند.

ناشناس بودن نقطه اصلی فروش فناوری بلاک چین است. مردم ممکن است نتوانند هویت واقعی شما را ردیابی نمایند، اما اندکی به این موضوع از منظر پولشویی فکر کنید. شخصی با هویت ناشناس می تواند به هر نقطه از جهان پول ارسال کند و هیچ کسی نمی تواند به اثری از آن تراکنش ها به جز آدرس کیف پول پی ببرد. تحقیقات اغلب نشان می دهند که مجرمان سایبری از بلاک‌چین به عنوان پلتفرم پولشویی استفاده می کردند.

بلاکچین های خصوصی محدود به یک گروه یا سازمان خاص هستند و فقط شرکت کنندگان مجاز می توانند به شبکه بپیوندند.

انواع بلاک چین

بلاک چین عمومی: بلاکچین های عمومی برای هر کسی باز هستند و به همه اجازه می دهند تا در شبکه شرکت نمایند. آنها شفاف و غیرمتمرکز هستند، به این معنی که هیچ نهاد واحدی بر شبکه کنترل ندارد. بلاکچین های عمومی از مکانیزم اجماع مانند اثبات کار یا اثبات سهام برای اعتبارسنجی و تأیید تراکنش ها استفاده می کنند. این امر تضمین می کند که تمام تراکنش های روی بلاکچین ایمن و قابل اعتماد باشند.

بلاک‌چین‌های عمومی معمولاً با ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین و اتریوم مرتبط هستند، جایی که هر کسی می تواند به شبکه بپیوندد، تراکنش ها را استخراج کند یا اعتبارسنجی نماید و در تصمیم‌گیری های حاکمیتی شرکت کند.

بلاک چین خصوصی: بلاکچین های خصوصی محدود به یک گروه یا سازمان خاص هستند و فقط شرکت کنندگان مجاز می توانند به شبکه بپیوندند. این بلاکچین ها حریم خصوصی و کنترل بیشتری را بر روی شبکه فراهم می کنند. همچنین آنها را برای سازمان هایی مناسب می سازند که به فرآیندهای داخلی امن و تراکنش های محرمانه نیاز دارند.

Blockchain های خصوصی معمولاً در تنظیمات سازمانی مورد استفاده قرار می گیرند که در آن اطلاعات حساس باید بین طرف های مورد اعتماد به اشتراک گذاشته شوند، البته بدون اینکه در معرض دید عموم قرار گیرند.

آنها سرعت تراکنش سریع و هزینه های کمتری را در مقایسه با بلاکچین های عمومی ارائه می دهند؛ زیرا به مکانیسم های اجماع مانند چندین شرکت کننده متکی نیستند.

با بلاک‌چین‌های خصوصی سازمان ها می توانند از یکپارچگی داده ها، ساده سازی عملیات و حفظ محرمانه بودن شبکه خود اطمینان حاصل کنند.

با بلاک‌چین‌های خصوصی سازمان ها می توانند از یکپارچگی داده ها، ساده سازی عملیات و حفظ محرمانه بودن شبکه خود اطمینان حاصل کنند.

دو نوع آخر

بلاک چین کنسرسیوم : بلاکچین های کنسرسیومی ترکیبی از بلاکچین های عمومی و خصوصی هستند که در آن گروهی از سازمان ها گرد هم می آیند تا شبکه را مدیریت و نگهداری کنند. آنها تعادلی بین تمرکززدایی و کنترل ارائه می دهند.

با بلاکچین های کنسرسیومی سازمان های شرکت کننده به طور مشترک درباره قوانین و حاکمیت شبکه تصمیم گیری می کنند. این نوع بلاک چین اغلب برای همکاری های صنعتی یا در شرایطی استفاده می شود که چندین طرف باید با هم همکاری نمایند.

این امکان دسترسی مشترک به اطلاعات و منابع را فراهم می کند و در عین حال اطمینان می دهد که فقط شرکت کنندگان مجاز می توانند به شبکه بپیوندند و در آن شرکت کنند.

بلاک چینمجاز: بلاکچین های مجاز برای صنایع تحت نظارت طراحی شده اند و شرکت کنندگان را ملزم به داشتن مجوز صریح برای پیوستن به شبکه می دانند. برخلاف بلاکچین های عمومی که برای هر کسی باز است، Blockchain های مجاز دسترسی را محدود می کنند و فقط به شرکت کنندگان مجاز اجازه می دهند تا در شبکه شرکت کنند.

این نوع بلاکچین کنترل و حریم خصوصی بیشتری را برای سازمان هایی که نیاز به رعایت مقررات سختگیرانه دارند فراهم می کند. بلاک‌چین های مجاز معمولاً در صنایعی مانند امور مالی، بهداشت و درمان و بخش های دولتی استفاده می شوند که امنیت و محرمانه بودن داده ها بسیار مهم می باشند.

آنها رویکرد متمرکز تری را ارائه می دهند و در عین حال سطحی از شفافیت و عدم تمرکز را در شبکه حفظ می کنند.

نتیجه گیری

تمام برنامه های غیرمتمرکز، فرآیند های داخلی امن، همکار‌ی های صنعتی یا صنایع تنظیم شده از نوع خاصی از بلاک چین استفاده می کنند. در حالی که نگرانی ها و چالش هایی پیرامون فناوری بلاک‌چین وجود دارند، مزایای آن مانند شفافیت و امنیت بر این معایب برتری بیشتری خواهند داشت. از این رو با اطمینان به دنیای Blockchain وارد شوید و امکانات بی پایانی که ارائه می دهد را کشف کنید!