کدام سامانه از کلاهبرداری و کشیدن چک بی‌محل جلوگیری می‌کند؟

کدام سامانه از کلاهبرداری و کشیدن چک بی‌محل جلوگیری می‌کند؟

کدام سامانه از کلاهبرداری و کشیدن چک بی‌محل جلوگیری می‌کند؟

سامانه چک صیادی که به‌اختصار سامانه صیاد هم نامیده می‌شود، در سال ۱۳۹۶ با هدف تشدید نظارت بر روند صدور دسته‌چک، ازسوی بانک مرکزی طراحی شد. در واقع با توجه به حجم وسیع مبادلات مالی در دنیای امروز، وجود این سامانه ضروری است.

سامانه چک صیادی از حیث تاریخ تاسیس آن، یک سامانه قدیمی و باسابقه شناخته می‌شود؛ ولی ازآنجایی‌که ضرورت ثبت چک در آن از ۵ فروردین سال ۱۴۰۰ تصویب شد، می‌توان آن را یک سامانه جدید و البته ناشناخته برای بسیاری از مردم قلمداد کرد.

معرفی سامانه صیاد

سامانه صیاد موجب شد که چک‌ها از اعتبار بالایی بهره‌مند شوند. سامانه چک صیادی با بررسی و استعلام حساب افراد، صلاحیت آن‌ها را برای دریافت چک می‌سنجد تا ازاین‌طریق احتمال اوراق برگشتی را به صفر برساند.

در واقع تمام کسانی که می‌خواهند صاحب دسته‌چک شوند، سروکارشان به ثبت‌نام در سامانه صیاد می‌افتد. اما به‌نظر شما چه دلیلی باعث راه‌اندازی این سامانه شد؟

با چک‌های قدیمی چه کلاهبرداری‌هایی که انجام نمی‌شد!

خیلی‌ها می‌پرسند که چک‌های صیادی چه تفاوتی با چک‌های قدیمی دارد؟ در حقیقت مهم‌ترین تفاوت آن‌ها به اعتبارشان مرتبط است. چک‌های قدیمی اعتبار چندانی نداشتند. افراد حتی اگر سابقه برگشتی هم داشتند یا به هر دلیلی فاقد صلاحیت برای دریافت این اوراق مالی بودند، باز هم می‌توانستند صاحب دسته‌چک شوند. به‌خصوص اگر با مسئول شعبه آشنا بودند.

ازآنجایی‌که این افراد از قوانین کیفری مربوط به چک آگاه نبودند، تعداد زیادی از چک‌های‌شان برگشت می‌خورد و حکم حبس برای صادرکننده آن نوشته می‌شد. تعداد بالای زندانیان، بانک مرکزی را وادار کرد که این قضیه را با جدیت بیشتری پیگیری کند.

کلاهبرداری‌های متعدد و پاس‌نشدن چک‌های کشیده‌شده، باعث شد که خیلی‌ها متحمل ضررهای مالی هنگفت شوند. همین موضوع مهم‌ترین دلیلی بود که دولت برای صدور چک‌های جدید و راه‌اندازی سامانه چک صیادی اقدام کند.

معرفی روش‌های ثبت چک در سامانه صیاد

یکی از سوالات رایج افراد دررابطه‌با نحوه ثبت چک در سامانه صیاد است. تعداد زیادی از افراد برای این کار به سایت بانک مرکزی مراجعه می‌کنند و در کمال تعجب می‌بینند که سامانه صیاد بانک مرکزی فاقد چنین امکاناتی است.

در حقیقت اپلیکیشن‌های معتبر پرداختی و درگاه‌های نوین بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری ارائه‌دهنده این خدمات هستند. ازآنجایی‌که نحوه کار با اپلیکیشن‌ها و ثبت چک در سامانه صیاد ازطریق آن‌ها تقریبا مشابه است، در این بخش به آموزش مراحلی که باید طی کنید، می‌پردازیم.

  • بعد از اجرای برنامه، وارد بخش چک صیادی شوید؛
  • صفحه جدیدی برایتان باز می‌شود که در آن توضیحاتی در مورد سامانه صیاد و مقررات مرتبط با آن نوشته شده است. بعداز مطالعه این توضیحات، روی دکمه بعدی کلیک کنید؛
  • وارد سامانه چک صیادی شده‌اید. گزینه ثبت چک را لمس کنید؛
  • به صفحه جدیدی هدایت شده‌اید که باید در کادر اول آن، نام بانک صادرکننده چک و در کادر دوم، شماره ۱۶ رقمی صیادی را وارد کنید؛
  • در مرحله احراز هویت، اطلاعات کارت بانکی‌تان را در کادرهای مشخص‌شده بنویسید و دکمه استعلام را بفشارید؛
  • اگر تمامی مراحل را به‌درستی طی کرده باشید، پیغام ثبت موفقیت‌آمیز چک در سامانه صیاد برای شما ارسال خواهد شد.

مدارک لازم برای ثبت چک در سامانه چک صیادی

برای اینکه با خیالی راحت و بدون رفت و برگشت‌های پی‌درپی جهت تکمیل مدارک، به‌راحتی درخواست دسته‌چک دهید، مدارک زیر را با دقت بخوانید تا با تکمیل آن‌ها، پاسخ خود را از درخواست‌تان سریع‌تر دریافت کنید.

  • کپی از تمام صفحات شناسنامه
  • سند خانه یا کپی اجاره‌نامه
  • یک قطعه عکس
  • گواهی اشتغال‌به‌کار
  • آدرس دقیق محل سکونت، کد پستی، قبض گاز، آب و برق

تفاوت ظاهری چک‌های صیادی با چک‌های قدیمی

شکل‌وشمایل چک‌های صیادی به‌گونه‌ای است که به‌راحتی می‌توانید آن را از سایر چک‌ها تمیز دهید. بااین‌حال به چندی از این جزئیات اشاره کردیم.

  • رنگ چک صیادی ترکیبی از بنفش و صورتی است؛
  • ابعاد چک‌های صیادی ۱۷۰ در ۸۵ میلی‌متر است؛
  • در قسمت پایین و سمت چپ چک صیادی عبارت «کارسازی این چک منوط به ثبت صدور، دریافت و انتقال آن در سامانه صیاد است» قید شده است؛
  • در قسمت بالا و سمت چپ چک صیادی، عددی ۱۶ رقمی درج شده که شناسه صیادی است؛
  • برای ساخت این چک‌ها از کاغذ واترمارک مولتی‌تن استفاده شده که آرم شرکت سهامی چاپ‌خانه روی آن وجود دارد و در مقابل نور به‌شکل واضح‌تری نمایان می‌شود.

تفاوت روش ثبت چک صیادی با اوراق مالی قدیمی در سامانه صیاد

بنابر قانون جدیدی که توسط بانک مرکزی به تصویب رسید، تمامی چک‌ها باید در سامانه ثبت شوند و تمام عملیات مرتبط با آن‌ها از انتقال و استعلام تا تایید آن، ازطریق همین سایت انجام می‌شود. این موضوع در افزایش اعتبار چک و امنیت آن تاثیر به‌سزایی دارد. درحالی‌که برای چک‌های قدیمی این الزام وجود نداشت.

شما به‌جز ثبت برای موارد دیگری همچون انتقال، تایید و استعلام باید اطلاعات هویتی خود را وارد کنید. بنابراین، می‌توان گفت که خلاف دسته‌چک‌های قدیمی، صدور و انتقال چک صیاد در وجه حامل وجود ندارد و نخواهد داشت.

لازم می‌دانیم که این نکته را یک‌بار دیگر تکرار کنیم. درحال‌حاضر انجام هرگونه عملیات مرتبط با چک‌های صیادی ازطریق خود سامانه انجام نمی‌شود. مرجع شما باید اپلیکیشن‌های پرداختی یا درگاه‌های معتبر بانکی باشد.

دسترسی به سامانه چک صیادی و ثبت چک با سوپر اپلیکیشن تاپ

بدون شک همه شما تاپ را می‌شناسید. این سوپراپلیکیشن با ارائه تمام خدمات بانکی و مالی، شما را از تمام اپلیکیشن‌های پرداختی دیگر بی‌نیاز می‌کند. این نرم‌افزار با بیش از ۱۰۰ سرویس کاربردی، تجربه کاربری آسانی را به کاربران خود می‌دهد. همچنین در تمام ساعت‌های شبانه‌روز در دسترس و فعال است.

شما در سوپراپلیکیشن تاپ، امکان ثبت، استعلام و انتقال چک صیادی را از همه بانک‌ها خواهید داشت. با نصب و اجرای این برنامه و مراحلی که در این مقاله به شما معرفی کردیم، در کمتر از یک‌دقیقه برای صدور دسته‌چک درخواست دهید.

کاهش آمار چک برگشتی با چک صیادی

سامانه چک صیادی از سال ۱۳۹۶ توسط بانک مرکزی رونمایی شد. هدف از راه‌اندازی این سایت، کاهش آمار چک برگشتی، جلوگیری از صدور این اوراق مالی برای افراد بدحساب، افزایش امنیت معاملات و تضمین نقدشوندگی است.

مطابق با قانونی که دولت تصویب کرد، اگر کسی قصد درخواست دسته‌چک را دارد، باید در سامانه صیاد احراز هویت کند تا با استعلام حساب و سوابق او، صلاحیتش برای دریافت دسته‌چک سنجیده شود.
در این صورت، از میزان کلاهبرداری‌های مالی نیز تا حد زیادی کاسته خواهد شد.