شمع خودرو چیست و چه زمانی باید تعویض شود؟

شمع خودرو چیست و چه زمانی باید تعویض شود؟

خودرو برای اینکه بتواند شروع به کار کند و استارت بزند به همکاری هزاران قطعه نیاز دارد. در واقع هزاران قطعه و تجهیزات برای شروع کار خودرو در آن بکار رفته‌اند که هرکدام وظیفه خاصی در راه‌اندازی و حرکت آن برعهده دارند. یکی از این قطعات که نقش بسیار مهمی در راه‌اندازی خودرو ایفا می‌کند شمع است.

شمع در خودرو وظیفه استارت زدن و شروع کار آن را برعهده دارد. در واقع اگر این قطعه دچار هرگونه نقص و خرابی شود خودرو دیگر قادر به حرکت و استارت زدن نخواهد بود و در نتیجه از کار می‌افتد. پس اهمیت آن در خودرو بسیار زیاد است و با احتراقی که ایجاد می‌کند باعث حرکت ماشین می‌شود. در این مقاله قصد داریم شما را با سیر تا پیاز شمع خودرو آشنا کنیم. ادامه مقاله را از دست ندهید.

اهمیت شمع خودرو

شمع خودرو یکی از قطعات بسیار مهم و ضروری در عملکرد سیستم موتور است. این قطعه با تامین جرقه لازم، امکان احتراق برای سوخت خودرو را ایجاد می‌کند. شمع جزء قطعات مصرفی خودرو است و پس از مدتی استفاده، کارکرد خود را از دست داده و باید تعویض شده و با قطعه جدیدی جایگزین شود تا باعث اختلال در سیستم خودرو نشود.

برای اینکه احتراق صورت بگیرد ما به سه عامل احتیاج داریم: ماده سوختنی، هوا، شعله. در سیلندر موتور هنگامی که فرایند مکش اتفاق می‌افتد و هوا وارد آن می‌شود، سوزن انژکتور نیز سوخت را به داخل سیلندر می‌فرستد و سپس در هنگام تراکم، شمع با کمک کویل، ولتاژ را به جرقه تبدیل می‌کند و در نتیجه احتراق صورت می‌گیرد. پس یکی از وظایف مهم شمع ماشین ایجاد احتراق در زمان مشخص است. با جرقه‌ای که شمع تولید می‌کند و احتراقی که صورت می‌گیرد انرژی لازم برای شروع حرکت خودرو تامین می‌شود و ماشین شروع به کار می‌کند.

انواع شمع خودرو

بهترین شمع برای افزایش شتاب دارای مدل‌های متنوعی است و به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شود. هرکدام از انواع شمع ویژگی‌های خاص خودشان را دارند و برای مدل‌های خاصی از خودروها استفاده می‌شوند. اگر بخواهیم به‌طور کلی بگوییم شمع‌ها براساس فاکتورهایی دسته بندی می‌شوند که این مسئله باعث افزایش تنوع در آنها شده است. فاکتورهای دسته‌بندی شمع‌ها عبارت‌اند از:

  • کد حرارتی
  • جنس الکترود
  • تعداد الکترود

حال شمع‌ها را با توجه به این فاکتورها مورد بررسی قرار می‌دهیم.

انواع شمع از لحاظ کد حرارتی

در واقع کد حرارتی شمع همان میزان حرارت موجود در آن در آخرین مرحله فرایند کارش و مقاومت آن در برابر این حرارت است. این دما باید به اندازه‌ای باشد که باعث ایجاد احتراق پیش از موعد نشود. به زبان ساده‌تر شمع بتواند تا هنگام یونیزه شدن کامل گازها در گپ، دما را تحت کنترل داشته باشد. البته باید این دما به اندازه‌ای هم بالا باشد تا از رسوب شدن مخلوط گاز و سوخت روی الکترود جلوگیری کند. کد حرارتی که به عبارت ساده‌تر توانایی انتقال حرارت آن جهت تنظیم حرارت مورد نیازش است با توجه به ساختمان و رزوه شمع تغییر می‌کند.

این شاخص که به عبارتی به آن بازه حرارتی شمع نیز گفته می‌شود همزمان بیان کننده میزان حرارتی است که شمع از درون سیلندر به بدنه موتور منتقل می‌کند. موارد زیادی در تعیین کد حرارتی شمع موثر هستند. یکی از اصلی‌ترین این موارد طول و مساحت پایه شمع است. از دیگر عوامل موثر این فاکتور باید به ساختار الکترود مثبت و قدرت هدایت حرارتی آن اشاره کنیم. شمع‌ها بر اساس فاکتوری که کمی قبل‌تر نام بردیم به سه گروه مختلف تقسیم می‌شوند: شمع سرد، شمع گرم، شمع نیمه گرم. در ادامه شما را به‌طور گسترده‌تر با این چند محصول آشنا می‌کنیم.

شمع سرد

شمع سرد در واقع به شمع‌های پایه کوتاه گفته می‌شود. این نوع شمع‌ها حرارت را با سرعت بالاتری انتقال داده و از دست می‌دهند و به دنبال پایه کوتاه‌تری که دارند کمتر در معرض دمای حاصل از احتراق قرار می‌گیرند. در واقع این مدل شمع برای موتورهایی با دمای بالا مناسب هستند و گرمایی که از جرقه‌زنی و احتراق ایجاد شده را با سرعت بالاتری کاهش می‌دهند.

شمع نیمه‌گرم

این نوع شمع‌ها نسبت به شمع سرد از پایه بلندتری برخوردار هستند و به دنبال این موضوع در انتقال حرارت توانایی کمتری دارند و پایه بلند آنها درگیری حرارتی‌شان را با محفظه احتراق و دمایی که از جرقه‌زنی ایجاد شده بیشتر می‌کند. از این نوع شمع‌ها باید در موتورهایی استفاده کرد که در درجه حرارت وسط کار می‌کنند.

images_1714233432_662d2058972a9.jpg

شمع گرم

شمع گرم نسبت به دو مدل قبلی از پایه بلندتری برخوردار است و حرارت را کمتر انتقال می‌هد و بیشتر در تماس با گرمای احتراق قرار می‌گیرند و در نتیجه گرم‌تر می‌شوند. از این نوع شمع‌ها باید در موتورهایی با دمای پایین استفاده کرد تا با حفظ گرما از تشکیل رسوبات ناشی از احتراق روی الکترود خود جلوگیری کنند.

اگر شمعی با کد حرارتی نامناسب را انتخاب کنید می‌تواند مشکلات زیادی را برای خودروتان ایجاد کند. زیرا کارکرد صحیح موتور به میزان زیادی بسته به تناسب این کد است. از مشکلاتی که انتخاب اشتباه کد حرارتی برای خودروتان ایجاد می‌کند باید به موارد زیر اشاره کنیم.

  • خود احتراقی یا احتراق خود به خود: این حالت می‌تواند باعث عملکرد بالعکس موتور شود. به بیان دقیق‌تر قبل از بالا آمدن پیستون، احتراق رخ می‌دهد و به دنبال این موضوع پیستون به جای تلاش برای بالا بردن تراکم سوخت و هوا، با گازهایی که به واسطه احتراق پیش از موعد ایجاد شده‌اند درگیر شده و مشکلات زیادی را برای موتور به وجود می‌آورد.
  • احتراق ناقص: این حالت موجب پایین آمدن کارایی موتور شده و همچنین باعث ایجاد سروصداهای فراوانی می‌شود.
شمع ماشین چیست؟ انواع شمع خودرو و دلایل خرابی

انواع شمع از لحاظ تعداد الکترود منفی

تعداد الکترودهای منفی که به پایه وصل هستند و اطراف الکترود منفی قرار می‌گیرند متفاوت است. یعنی تعداد این الکترودها بین یک تا چهار عدد متغییر می‌باشد. شمع‌هایی که بیشتر از یک الکترود منفی دارند را چند الکترودی می‌نامند که بر حسب تعداد الکترودها دو، سه و یا چهار زمانه نامیده می شوند. نکته‌ای که وجود دارد این است که این شمع‌ها برای استفاده در هر خودرویی مناسب نبوده و باید حتما از سوی سازنده خودرو تایید شده باشند تا بتوانید از آنها استفاده کنید.

طول عمر شمع‌های چند الکترودی نسبت به تک الکترودی‌ها بیشتر بوده و دوام بالاتری دارند. دلیل این امر این است که تعداد قطب‌های منفی خوردگی آن را به تاخیر می‌اندازند. اگر قصد خرید شمع خودرو را دارید پیشنهاد می‌کنیم سری به فروشگاه بازاری بزنید. اینن فروشگاه تمام محصولات خود با بالاترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت به مشتریان ارائه می‌کند و با چند سال سابقه در زمینه فروش لوازم یدکی و صنعتی توانسته به رتبه خوبی از اعتماد مردم دست پیدا کند.

سخن آخر

شمع‌ها از ضروری‌ترین و مهم‌ترین قطعاتی هستند که در خودرو به کار رفته‌اند. متاسفانه امروزه تعداد افراد سودجو در بازار بسیار زیاد شده است که بدون در نظر گرفتن عواقب برای خریدار اقدام به فروش اجناس تقلبی می‌کنند. اگر این قطعه را از نوع مرغوب و باکیفیتی تهیه نکنید می‌تواند آسیب‌های زیادی به دیگر قطعات خودرو نیز وارد کند. پس حتما برای تهیه این محصول به فروشگاهی معتبر برای خرید مراجعه کنید.

خوشحال می‌شویم نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در این زمینه با ما در میان بگذارید.