انحصار در تولید و واردات کودهای پایه

انحصار در تولید و واردات کودهای پایه

مهر: سیدمنصور هاشمی رییس هیأت مدیره انجمن واردکنندگان بذر اصلاح شده در نشست خبری به مناسبت به مناسبت دهمین نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی گفت: حدود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار صادرات انواع میوه و صیفی‌جات داشتیم که در برخی از این اقلام در جهان دارای رتبه‌های نخست هستیم.

وی افزود: بنا بر آمار گزارش شده از سوی فائو در سال ۲۰۲۲ میلادی ایران در صادرات انجیر رتبه نخست را با صادرات ۱۲ هزار تن در جهان داراست. در صادرات پسته و خرما رتبه دوم با صادرات به ترتیب ۴۵ و ۲۶۹ هزار تن هندوانه جایگاه سوم با صادرات ۳۷۵ تن بادمجان جایگاه چهارم با صادرات ۳۷ هزار تن کشمش و کیوی رتبه ششم با صادرات به ترتیب ۶۳ و ۷۳ هزار تن کلم رتبه هفتم با صادرات ۹۴ هزار تن هویج و فلفل به ترتیب با صادرات ۱۰۱ و ۷۱ هزار تن رتبه نهم و کدو با صادرات ۳۶ هزار تن رتبه دهم را دارا هستیم.

وی گفت: این آمار در شرایط تحریمی است و محدودیت‌هایی است که کشور در امر صدور محصولات خود دارد.

انحصار در کودهای پایه

در ادامه کیانوش کلهر از اعضای هیأت مدیره انجمن واردکنندگان سموم به سخن پرداخت و گفت: واردات سم و کود در تأمین نهاده‌های کشاورزی سهم ناچیزی دارد. در این خصوص کمتر از یک‌چهارم بازار است.

وی اظهار کرد: با اتخاذ سیاست‌هایی باید از انحصار تنوع نهادهای کشاورزی جلوگیری کرد.

وی با بیان اینکه امکان واردات بسیاری از آفت کش‌ها وجود ندارد اظهار کرد: بیش از ۷۰ درصد تولید و واردات کودهای پایه از سوی شرکت‌های دولتی و خدماتی و زیرمجموعه‌های آنها در حال انجام است.