سالانه ۲۰ درصد بافت‌های ناکارآمد شهری باید کاهش یابد

سالانه ۲۰ درصد بافت‌های ناکارآمد شهری باید کاهش یابد

مهر: محمد آئینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در هجدهمین جلسه شورای نوسازی مسکن این شرکت بر اهمیت و نقش قوانین ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن حمایت از احیا به‌سازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری و حمایت از بافت‌های فرهنگی و تاریخی در تحقق برنامه هفتم پیشرفت تاکید کرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه احیای بافت‌های فرسوده شهری و روستایی با روش‌های کارآمد یکی از سیاست‌های کلی نظام در حوزه مسکن و شهرسازی به شمار می‌رود افزود: منظور از روش‌های کارآمد این است که کار با هزینه و زمان کمتر و با کیفیت بالاتری انجام شود.

آئینی ادامه‌داد: در حوزه شهرسازی ۲ بند صریح شامل جلوگیری از گسترش حاشیه‌نشینی در شهرها و ساماندهی بافت‌های حاشیه‌ای و ناکارآمد شهری و نیز حفظ هویت تاریخی در توسعه موزون شهر و روستا با احیا و نوسازی بافت‌های تاریخی قدیمی وجود دارد.

وی تصریح کرد: قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب سال ۱۳۸۷ قانون حمایت از احیا بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری مصوب سال ۱۳۸۹ و قانون حمایت از بافت‌های فرهنگی و تاریخی مصوب سال ۱۳۹۸ سه قانون مرتبط با بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری هستند و چگونگی تحقق اهداف بازآفرینی شهری در آن‌ها تشریح و ملزم شده است.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار به اشاره به اینکه روند نوسازی بافت‌های فرسوده شتاب گرفته است اما باید چند برابر شود تصریح‌کرد: بر اساس برنامه هفتم پیشرفت کشور باید سالیانه ۲۰ درصد از سطح بافت‌های ناکارآمد شهری کاهش یابد و بر این اساس از این پس خروج برخی محلات از بافت فرسوده را شاهد خواهیم بود.

آئینی خاطرنشان‌کرد: خروج از عنوان بافت فرسوده می‌تواند در قالب شهرستانی محله‌ای و بلوکی باشد و انتظار بر این است در روزهای ۱۶ آذر و پنجم دی مصادف با سالروز زلزله بم و دهه فجر جشن بازآفرینی محلات را داشته باشیم و از اداره‌های کل راه و شهرسازی استان‌ها می‌خواهم سرمایه‌های راکد بازآفرینی را با اختیار تام و با هماهنگی قبلی زنده کرده و در راستای اهداف شرکت به کار گیرند.