تقویم کوچ پاییزه در سال ۱۴۰۳ رعایت شود

تقویم کوچ پاییزه در سال ۱۴۰۳ رعایت شود

مهر: به نقل از وزارت جهاد کشاورزی «ترحم بهزاد» ضمن اشاره به مصوبات کارگروه ملی مدیریت چرا کنترل پروانه چرای دام و ساماندهی کوچ افزود: با توجه به اتمام فصل بهره‌برداری از مراتع ییلاقی کشور آغاز کوچ پاییزه مرتع داران به سمت مراتع قشلاقی و به‌منظور رعایت تقویم کوچ پاییزه و ایجاد نظم در مسیر کوچ و همچنین ایجاد هماهنگی و همکاری اثربخش با همه ارگان‌های مربوط در سطح استان و استان‌های همجوار ضرورت دارد برنامه‌ریزی لازم برای تشکیل کارگروه استانی با محوریت استانداران انجام شود.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اظهار داشت: لازم است اهداف و موضوعات مرتبط از قبیل پیشگیری از چرای غیرمجاز مراتع اخذ اطلاعات مرتع داران برخورد قانونی با متخلفان حمایت از حافظان منابع طبیعی خدمات‌رسانی مطلوب و همچنین تأمین و توزیع به موقع و کافی آب علوفه و نهاده‌های دامی جهت به حداقل رساندن خلأ بین ییلاق و قشلاق با جدیت مورد پیگیری قرار گیرد. تقویم کوچ عشایر و تاریخ ورود آنان به مراتع قشلاقی تابع تاریخ مندرج در مجوز چرای دام صادره خواهد شد.

به گفته وی همچنین فرهنگ‌سازی و ایجاد آگاهی عمومی تشکیل کارگروه استانی با محوریت استانداران با تاکید بر ایجاد نظم تأمین نهاده در خلأ زمانی تا شروع فصل بهره‌برداری قشلاق و مدیریت اثربخش کوچ پاییزه هماهنگی و همکاری لازم با استان‌های همجوار درگیر موضوع کوچ پاییزه ضروری به نظر می‌رسد.

وی ادامه‌داد: جمع‌آوری اطلاعات مرتع داران و تکمیل بانک اطلاعات مراتع کشور در «سمطا» آموزش بهره‌برداران و کارشناسان و ضابطان خاص دادگستری گشت‌زنی و استقرار اکیپ‌های ثابت و سیار مدیریت چرا کنترل پروانه چرای دام و ساماندهی کوچ و کنترل پروانه چرای دام (اجرای فصول سوم و چهارم اصلاحیه شیوه‌نامه) در دستور کار قرار گیرد.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: شمارش تعداد دام موجود کنترل تعداد دام مجاز تاریخ ورود و خروج دام از مرتع کنترل وضعیت پرداخت عوارض چرای دام اخراج دام مازاد بر مجوز چرای دام و اخراج دامداران فاقد مجوز چرای دام دارای اهمیت است.

وی بر لزوم تنظیم و ابلاغ اخطارهای کتبی در دو نوبت بررسی و تحقیق موارد اجاره مرتع ضمن تنظیم صورتجلسه بررسی و تحقیق وضعیت تداوم حرفه مرتعداری ضمن تنظیم صورتجلسه بررسی و تحقیق وضعیت فروش و یا انتقال مجوز چرای دام و بررسی و تحقیق وضعیت جعل در مفاد مندرج در پروانه چرای دام ضمن پیگیری قضائی تاکید کرد.

بهزاد افزود: کنترل وضعیت اجرای بند ۴۸ (جایگزینی مرتع دار متوفی) در فصل دوم اصلاحیه شیوه‌نامه بررسی و تحقیق در خصوص هرگونه تغییر کاربری اراضی ملی در محدوده پروانه چرای دام بررسی و تحقیق در خصوص میزان مشارکت مرتع داران در اطفای حریق و تشکیل و پیگیری پرونده تخلف اعم از کیفری و حقوقی باید در اجرای دستورالعمل مدیریت چرا کنترل پروانه چرای دام و ساماندهی کوچ در مراتع قشلاقی مورد تاکید قرار گیرد.