گزارش هفتگی بورس؛ رشد بورس ادامه می‌یابد؟

گزارش هفتگی بورس؛ رشد بورس ادامه می‌یابد؟

مهر: شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در هفته پایانی شهریور ماه و در پی حمایت‌های مکرر وزیر اقتصاد و به ویژه رئیس جدید سازمان بورس در مراسم تودیع و معارفه‌ش از یک سو و رشد ۳۰۰ تومانی نرخ دلار نیمایی و نهایتاً اصلاحیه نرخ خوراک و سوخت صنایع از سوی دیگر توانست با رشد ۱۲,۴۱۱ واحدی به مرز شاخص ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی نزدیک شود.

کارشناسان معتقدند با بالا رفتن تدریجی نرخ دلار نیمایی و کم شدن فاصله آن با نرخ بازار آزاد و همچنین حفظ و رشد ارزش معاملات که در هفته گذشته شاهد رشد محسوس آن بودیم در صورتی که درگیری‌های منطقه شدت نگیرد وضعیت بورس در هفته پیش رو می‌تواند بهتر از هفته گذشته باشد. با این مقدمه به بررسی اجمالی مهم‌ترین تغییراتی که در هفته گذشته در تابلو معاملات رخ داد می‌پردازیم.

در آخرین روز معاملاتی تابستان ۱۴۰۳ (چهارشنبه ۲۸ شهریور) ارزش معاملات خرد (سهام حق تقدم و صندوق‌های سهامی و مختلط) ۴,۲۵۵ میلیارد تومان ثبت شد و این در حالی است که میانگین هفتگی ارزش معاملات خرد در آخرین هفته از شهریور ماه به ۳,۸۶۳ میلیارد تومان رسید که بعد از معاملات سومین هفته تیر ماه بالاترین ارزش تجربه شده در ۵ ماه گذشته است. از طرف دیگر در هفته گذشته در صندوق‌های قابل معامله درآمد ثابت مجموعاً شاهد ورود ۶۰ میلیارد تومان پول حقیقی بودیم.

خرید و فروش حقیقی‌های بازار

در مجموع معاملات هفته گذشته گروه فلزات اساسی با ۱۲۷ میلیارد گروه دارویی با ۶۷ میلیارد و صنعت حمل و نقل با ۵۳ میلیارد تومان بیشترین ورود پول حقیقی را تجربه کردند. از طرف دیگر در گروه‌های خودرو بانک و شیمیایی به ترتیب ۸۱ ۶۲ و ۵۹ میلیارد تومان خروج نقدینگی حقیقی حقوقی‌ها خریدار این صنایع بودند!

بیشترین افت و خیز نمادها

نمادهای ثپردیس دکوثر و شرنگی به ترتیب با رشد ۱۶ ۱۵ و ۱۵ درصدی بیشترین رشد را هفته گذشته تجربه کردند و سه نماد شساخت کچادح و شلیا به ترتیب با افت ۱۴ ۱۱ و ۱۱ درصدی کمترین بازدهی بازار سهام را در آخرین هفته تابستان به نام خود ثبت کردند.

بهبود مستمر وضعیت بازار سرمایه و به تبع آن رشد بورس در گرو چیست؟

اعمال حاکمیت شرکتی در بنگاه‌های بورسی تحت مدیریت دولت یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر در رشد بازار است که ریاست جدید سازمان بورس وعده داد نظام حاکمیت شرکتی از اولویت‌های دوره جدید بورس باشد. کاهش نرخ بهره از دیگر پیشران‌های بورس از وعده‌های مهم وزارت اقتصاد می‌باشد که در صورت تحقق آن ما شاهد ادامه‌دار بودن رشد بورس خواهیم بود. کاهش ریسک‌های سیاسی و اقتصادی به ویژه شرایط بحرانی منطقه از عوامل اثرگذاری است که نباید آن را نادیده گرفت. اصلاح نرخ خوراک در هفته گذشته از اقداماتی بود که سهامداران را به تغییرات مثبت بازار در ماه‌های آتی اندکی خوش بین کرد. بدون شک حذف قیمت‌گذاری دستوری در تعیین نرخ ارز و کالاهای تولیدی شرکت‌ها و کاهش فاصله نرخ نیما با نرخ بازار آزاد به مرور بهبود وضع بازار سرمایه را به دنبال خواهند داشت.