دسترسی ۹۸ درصد جمعیت روستایی کشور به اینترنت پرسرعت

دسترسی ۹۸ درصد جمعیت روستایی کشور به اینترنت پرسرعت

ایسنا: نزدیک به یک دهه است که رشد و توسعه فضای مجازی بستری جدید برای کسب‌و کار مردم به صورت دیجیتالی فراهم کرده است، به گونه‌ای که در حال حاضر بسیاری از شهروندان یا مشتری این فضا هستند یا فردی از خانواده آنها برای ارائه خدمات در این فضا حضور دارد؛ بنابراین یکی از حقوق اساسی شهروندان در همه کشورها را می‌توان دسرسی به ارتباطات پایدار دانست چراکه تبدیل به حق شده و باید عدالت در این حوزه ایجاد شود.

نکته قابل توجه این است عدالت ارتباطی مختص به مناطق شهری نبوده و مناطق روستایی و صعب العبور هم باید از این حق برخوردار شوند؛ بنابراین توجه به برقراری ارتباطات پایدار و ثابت برای روستاها بیش از گذشته در دولت سیزدهم مورد تأکید و توجه قرار گرفت. 

یکی از اقدامات مهمی که طی سه سال گذشت برای این هدف مهم در دستور کار قرار گرفت، می‌توان شبکه ملی اطلاعات دانست که در طی سه سال به پیشرفت بیش از ۶۵ درصدی یعنی دو برابری نسبت به گذشته رسیده است. این شبکه در کنار مزیت‌های گوناگون امکانی را فراهم می‌کند که می تواند روند اتصال روستاها را برای تحقق هرچه بیشتر عدالت ارتباطی، تسریع کند.    

دسترسی روستاها به اینترنت در دوره ۱۰۰۰ روز خدمت دولت سیزدهم یکی از اهداف مهمی بود که با تأکید دولتمردان تا حد بسیاری محقق شد به گونه‌ای که اخیرا عیسی زارع‌پور – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – اخیرا با انتشار پستی در یک شبکه اجتماعی داخلی درباره آخرین وضعیت پوشش ارتباطی و اینترنت روستاها اظهار کرد: با اتصال ۸ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار و ۳ هزار روستای زیر ۲۰ خانوار، تعداد روستاهای متصل بالای ۲۰ خانوار از ۸۰ درصددر ابتدای دولت به ۹۷ درصد رسید.

وی تأکید کرد: به این ترتیب ۹۸.۵ درصد جمعیت روستایی کشور به اینترنت پرسرعت دسترسی پیدا کردند.  

نکته قابل توجه این است بیشتر روستاهایی که در این مدت پوشش ارتباطی آنها برقرار شد روستاهایی بودند که از نظر وجود زیرساخت مانند جاده، برق و زیرساخت شبکه که از الزامات ایجاد پوشش اینترنتی محسوب می‌شود در مضیقه بودند.