ارزش افزوده مالیات چیست و نحوه ارسال اظهارنامه

ارزش افزوده مالیات چیست و نحوه ارسال اظهارنامه

از دی ماه ۱۴۰۱، سامانه مالیات بر ارزش افزوده دستخوش تغییراتی شده است و برای دسترسی باید از آدرس مشخصی وارد شوید. از این زمان به بعد، این سامانه تنها راهکار سازمان امور مالیاتی برای ثبت اظهارنامه های مالیات بر ارزش افزوده است. افراد می توانند با ورود به این وب سایت و بدون نیاز به حضور فیزیکی، فرم های مالیاتی خود را پر، ارسال کنند.

قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده

کاربرانی که هنوز در سامانه ارزش افزوده ثبت نام نکرده اند، ابتدا باید با مراجعه به این سامانه، نام کاربری و رمز عبور خود را دریافت کنند.

پس از آن می توانند برای ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده اقدام نمایند. سامانه مالیات بر ارزش افزوده با ارائه خدمات غیرحضوری، امکان انجام امور مالیاتی را برای مودیان با سهولت و سرعت بیشتری فراهم می کند. اگر علم کافی در این مورد ندارید، حتما باید از وکیل کمک بگیرید یا اشخاصی که در زمینه مالیات علم کافی دارند. برای مشاهده لیستی از این افراد کلیک کنید.

روش ارسال اظهارنامه ارزش افزوده

مؤدیان مالیاتی برای ارسال اظهارنامه های خود با فرایندی ساده مواجه هستند. آنها تنها باید در زمان فروش کالاها و خدمات، صورتحساب ها را صادر کرده و مالیات بر ارزش افزوده را محاسبه نموده و از طرف مقابل دریافت کنند.

همچنین باید اطلاعات مربوط به خرید و فروش های خود را، همانند گذشته، ثبت و نگهداری کنند تا بتوانند با تکمیل اظهارنامه های فصلی ساده، مالیات های پرداختی در زمان خرید و دریافتی در زمان فروش را تسویه کنند.

در ادامه نیز به صورت گام به گام روش ارسال اظهارنامه ارزش افزوده و نحوه پرداخت مالیات ارزش افزوده را شرح داده ایم تا شما بتوانید گزارش های ارزش افزوده خود را به آسانی ارسال کنید.

  1. ابتدا وارد صفحه ای می شوید که خلاصه ای از وضعیت مالیاتی شما را نشان می دهد. در این مرحله باید پرونده مربوطه را از کادری که با رنگ قرمز مشخص شده، انتخاب کنید.
  2. پس از ورود به بخش مورد نظر، جزئیات پرونده را مشاهده می کنید و به مرحله بعد می روید.
  3. در این قسمت، اطلاعات پایه و مشخصات اعضا و شرکاء به شما نمایش داده می شود.
  4. در مرحله بعدی، به صفحه ای وارد می شوید که باید روی گزینه تسلیم اظهارنامه عادی کلیک کنید.
  5. با انتخاب این گزینه، باید اطلاعات مورد نظر را در قسمت مربوطه تکمیل کنید.
  6. در این مرحله، صفحه جدیدی باز می شود که در آن باید اطلاعات خرید و فروش خود را ثبت کنید. اطلاعات فروش در جدول اول و اطلاعات خرید در جدول دوم قرار می گیرند. مالیات و عوارض متعلقه به صورت خودکار محاسبه و ثبت می شوند.
  7. برای ثبت موقت و تایید اظهارنامه، به پایین صفحه مراجعه کرده، صحت مندرجات را تایید کنید و نام و نام خانوادگی خود را تکمیل نمایید.
  8. پس از تایید نهایی، صفحه ای باز می شود که شامل شماره ثبت، شناسه ثبت نام و تاریخ ثبت اظهارنامه است.
  9. با دریافت کد رهگیری، نسبت به صدور قبض و پرداخت مالیات بر ارزش افزوده اقدام نمایید. پرداخت از طریق درگاه های بانک ملی امکان پذیر است، شامل مراجعه حضوری به بانک، اینترنت بانک، تلفن بانک، دستگاه های خودپرداز و دستگاه های کارت خوان.

راهنمای تکمیل اظهارنامه

طبق قانون، تمام اشخاص حقیقی و حقوقی که کالاها یا خدماتی را عرضه می کنند، باید در نظام مالیاتی ارزش افزوده کشور ثبت نام کنند و متعهد به سرمایه گذاری در این سیستم هستند.

در گذشته، پرداخت مالیات به صورت آفلاین مشکلاتی را برای مودیان ایجاد می کرد، اما اکنون، با وجود امکان پرداخت آنلاین، هنوز برخی افراد با نحوه استفاده از سامانه های آنلاین آشنا نیستند که این امر می تواند چالش برانگیز باشد.

مودیان موظف اند در پایان هر دوره مالیاتی، اظهارنامه خود را تکمیل کرده و حداکثر تا ۱۵ روز پس از پایان دوره، آن را ارسال نمایند. این سامانه به مودیان اجازه می دهد تا در کوتاه ترین زمان ممکن اظهارنامه های خود را پر و ارسال کنند.

افرادی که برای اولین بار فرم اظهارنامه را تکمیل می کنند باید اطلاعات دقیق و کامل مربوط به مشخصات مودی را وارد نمایند:

این جدول در صفحه بعدی نیز ادامه دارد و باید به طور کامل پر شود.

در پایان مرحله تکمیل اطلاعات، به انتهای صفحه بروید، نام و نام خانوادگی خود را وارد کنید و روی گزینه های ثبت موقت و سپس تأیید و مرحله بعد کلیک نمایید.

در جدول بعدی، محاسبه مالیات و عوارض قابل پرداخت برای مودی انجام می شود. این جدول به سه بخش تقسیم شده است:

۱. بخش اول: این قسمت بر اساس اطلاعات ثبت شده در جدول ۲ محاسبه می شود و نیازی به ورود دستی اطلاعات ندارد.

۲. بخش دوم: برای مودیانی که مالیات آنها به عنوان اعتبار مالیاتی در نظر گرفته نمی شود و باید این بخش را تکمیل کنند. این دسته از مودیان در تبصره های ۲ و ۳ ماده ۸ و ماده ۲۶ قانون دائمی ارزش افزوده (یا تبصره های ۲، ۳ و ۴ ماده ۱۷ قانون موقت) ذکر شده اند، شامل:

  • عرضه کنندگان کالاها یا خدمات معاف از ارزش افزوده
  • عرضه کنندگان کالاها و خدماتی که هم معاف و هم مشمول ارزش افزوده هستند
  • واردات یا عرضه کالاهای نفتی، فلزات گرانبها، سیگار و نوشابه ها

۳. بخش سوم: این قسمت بر اساس دو بخش قبلی محاسبه می شود و مجموع مالیات و عوارض قابل پرداخت را نشان می دهد.

پس از تکمیل این جداول، تمامی اطلاعات مجدداً نمایش داده می شوند تا مودیان بتوانند آنها را به صورت نهایی تأیید کنند. در این مرحله، سه گزینه در دسترس قرار می گیرد:

۱. تأیید نهایی و ارسال اطلاعات: در صورتی که امضای دیجیتال ندارید.

۲. تأیید نهایی و ارسال اطلاعات با امضای دیجیتال: اگر از امضای دیجیتال برخوردار هستید.

۳. ورود به بخش قبلی و اصلاح اطلاعات اشتباه: در صورت نیاز به اصلاح اطلاعاتی که به اشتباه وارد شده اند.