هشدار وقوع بارش رگباری باران و تگرگ در ۷ استان کشور

هشدار وقوع بارش رگباری باران و تگرگ در ۷ استان کشور

مهر: با توجه به پیش بینی سازمان هواشناسی کشور امروز (جمعه یکم تیرماه) در استان‌های آذربایجان شرقی آذربایجان غربی اردبیل زنجان خراسان شمالی شمال خراسان رضوی شمال استان‌های البرز و تهران ارتفاعات استان‌های قزوین گیلان گلستان سمنان و زاگرس مرکزی در ساعات بعد از ظهر و اوایل شب رگبار و رعد و برق وزش باد شدید موقت برخی نقاط گردوخاک و در نقاط مستعد تگرگ رخ می‌دهد.

همچنین این شرایط برای روزهای (شنبه دوم تیرماه) و (یکشنبه سوم تیرماه) در استان‌های واقع در سواحل دریای خزر برخی مناطق شمال غرب کشور دامنه‌های جنوبی البرز و مناطقی از شمال شرق کشور پیش‌بینی می‌شود.

روز (دوشنبه چهارم تیرماه) در شمال استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی برخی نقاط استان‌های گیلان مازندران و ارتفاعات استان‌های البرز تهران و سمنان در ساعات بعد از ظهر رشد ابر بارش پراکنده گاهی رعد و برق و وزش باد نسبتاً شدید پیش‌بینی می‌شود و در سایر مناطق کشور جو پایدار و آسمان صاف است.

لازم به ذکر است؛ طی پنج روز آینده در نیمه شرقی کشور به ویژه در منطقه زابل و شرق خراسان جنوبی نواحی مرکزی و دامنه‌های جنوبی البرز و روز دوشنبه در غرب و جنوب غرب کشور در برخی ساعات وزش باد شدید گاهی همراه با خیزش گردوخاک و کاهش کیفیت هوا خواهد بود.

صدور هشدار نارنجی در پی تشدید فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های شدید محلی

روز جمعه به دلیل وقوع رگبار باران رعد و برق وزش باد شدید موقت در برخی نقاط گردوخاک در نقاط مستعد بارش تگرگ سازمان هواشناسی برای استان‌های شرق خراسان شمالی اردبیل ارتفاعات استان‌های تهران البرز و مازندران نیمه شرقی آذربایجان شرقی و شمال آذربایجان غربی هشدار نارنجی صادر کرد.

همچنین جاری شدن روان آب سیلابی شدن مسیل‌ها طغیان رودخانه‌های فصلی صاعقه کاهش دید لغزندگی جاده‌ها و احتمال سقوط سنگ به ویژه در جاده‌ای کوهستانی و گردنه‌ها رخداد تگرگ احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی در پی صدور این هشدار دور از انتظار نیست.

به شهروندان استان‌های ذکر شده توصیه می‌شود تا احتیاط در سفرها بویژه بین شهری عدم اتراق و برپا کردن چادرهای مسافرتی در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها احتیاط در فعالیت طبیعت گردی به ویژه در ساعات بعد از ظهر پرهیز از فعالیت‌های کوه نوردی خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع اطمینان از استحکام سازه‌های موقت لایروبی کانال‌ها و آب روها و تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی آمادگی راهداری و سایر دستگاه‌های اجرایی خودداری از محلول پاشی و سم پاشی باغات و مزارع جلوگیری کنند.